دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

امیرحسین آلادپوش کارگردان «اتاق پرو» که در تالار سوره حوزه هنری روی صحنه است، عنوان کرد این نمایش به این موضوع می‌پردازد که هر کدام از انسان‌ها در زندگی خود لباس چه شخصیتی را به تن می‌کنند.

تئاتر

به گزارش همشهری آنلاین، امیرحسین آلادپوش که به همراه سیدمرتضی هاشمی نویسنده مشترک نوانمایش «اتاق پرو» است و در مقام کارگردان این اثر نمایشی را در تالار سوره حوزه هنری روی صحنه برده است، درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: چند سالی است که با گروه فرهنگی «صاحب اللواء» در هفته‌های اول ماه صفر پروژه‌ای را کار می‌کنیم و بر این اساس طی سال‌های قبل ۳ نمایش را در این ایام داشتیم. از اسفند سال گذشته نیاز به تولید اثر و نمایشی که دغدغه‌های امروزی داشته باشد از سوی گروه احساس شد و نگارش متن را شروع کردیم. من و سیدمرتضی هاشمی تجربه همکاری موفقی را در نمایش «سلول شخصی» داشتیم که سال قبل در تئاتر شهر اجرا شد. امسال هم بررسی کردیم که به چه موضوعی بپردازیم و در بین بررسی‌ها به نقل قول‌هایی رسیدیم که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

وی ادامه داد: نقل قول‌هایی هست مبنی بر اینکه بعد از رسیدن کاروان اسرا به شام و خطابه‌های حضرت زینب (س) که باعث رسوایی یزید می‌شود، یزید برای کمرنگ‌کردن رسوایی خود به برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) می‌پردازد. برای ما جالب بود یزید با رنگ و شخصیتی که در تاریخ دارد برای امام حسین (ع) مجلس سوگواری و عزاداری برپا کرده است.

آلادپوش یادآور شد: مطالعاتی که انجام دادیم ما را به این سمت سوق داد که کل آدم‌های جهان با رفتار و تصمیم‌هایی که می‌گیرند لباسی به تن می‌کنند، گاهی که حال‌مان خوب است لباس حر را می‌پوشیم و برخی مواقع بر اساس تصمیمات‌مان لباس برخی دیگر را به تن می‌کنیم. این موضوع ایده نگارش «اتاق پرو» شد. حدود ۲ ماه مطالعات و گفت‌وگوهایی داشتیم که به طرح اولیه برسیم، با توجه به اینکه متن هم بار دراماتیک و هم حرفی امروزی برای مخاطبان داشته باشد. خواسته‌مان این بود کار به گونه‌ای باشد که برای طیف‌های مختلف حرفی برای گفتن داشته باشد. بعد از ۲ ماه دست به قلم شدیم و اواسط خرداد متن آماده شد و به سراغ پیش‌تولید کار و تمرین با بازیگران رفتیم.

وی درباره ویژگی‌های مدنظر نظر در اجرای نوانمایش «اتاق پرو»، توضیح داد: اتفاق خجسته‌ای است که در نوانمایش «اتاق پرو» همراه با گروه نمایش که حدود ۲۸ نفر هستند، از حدود ۵۰ نفر گروه سرود و نوا هم استفاده می‌کنیم. گروه سرود و نوا قطعاتی را متناسب با نمایش و با هدف رساندن پیام‌های اثر به مخاطب، اجرا می‌کنند. این اتفاق امسال و در نوانمایش «اتاق پرو» به صورت ویژه‌ای رخ داد. در مرحله پایانی نگارش متن، با محمدصالح میلانی سرپرست گروه هم‌نوایان گفت‌وگوهایی داشتیم که در کدام بخش‌های نمایش نوا و سرود داشته باشیم.

کارگردان نوانمایش «اتاق پرو» تأکید کرد: «اتاق پرو» زاویه دید جدیدی را به مخاطبان ارائه می‌دهد و سرود و نوای اثر به لحاظ سبک و ملودی هم نسبت به کارهای مذهبی این‌چنینی خیلی جدید است. ضمن اینکه گروه هم‌نوایان در هنگام اجرای قطعات خود فرم اجرایی خاصی را هم در نظر گرفته‌اند.

آلادپوش در پایان درباره اینکه چرا گروه فرهنگی «صاحب اللواء» آثار خود را در مقاطع مختلف سال روی صحنه نمی‌برد، یادآور شد: افرادی که این گروه را تشکیل می‌دهند هنردوستانی هستند که اکثراً شغل تخصصی‌شان تئاتر نیست و در تابستان این فراغت را دارند که وقت خود را به این کار اختصاص دهند. اکثر افراد گروه در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانشگاه‌های تراز اول تهران تحصیل می‌کنند و فرصت کافی و لازم را در اختیار ندارند وگرنه ما علاقه‌مند بودیم که آثار گروه را در مقاطع دیگر سال نیز روی صحنه ببریم. البته این دوستان طی این سال‌ها با تمرین‌ها و تلاشی که دارند کاری که ارائه می‌دهند از لحاظ کیفیت هنری قابل قبول است.

نوانمایش «اتاق پرو» از ۱۹ تا ۲۶ مرداد روی صحنه است.

امید شفیعی، میثم کاشی، علیرضا شمائی، محمدهانی دیانی، امیرحسین چمن‌زاد، محمدحسین ابراهیمی، علیرضا مظفری، امیررضا فرجی، رضا آزادی، حسن خوش‌نظری، محمدعلی شهرستانی، فواد حسینی، امیرعلی نظام‌زاده، محمدعلی دانشی کاظمی، سیدعلی انوار، امیرعلی میرزاد، علیرضا نمازی، محمدصدرا فراست‌کیش، محمدرضا حقیقت‌خواه، امیرحسین نوری محمدانی، بازیگران نوانمایش «اتاق پرو» هستند.

کد خبر 873634
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha